Direct naar inhoud
Thuiszorg & Zorgcentra
logo van Pantein
logo van Pantein

Algemene informatie over wonen in een zorgcentrum

Om in een zorgcentrum te wonen, kijken we of u recht heeft op zorg voor lange tijd. Hierbij houden we rekening met de Wet langdurige zorg (Wlz). Deze kunt u aanvragen bij het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ). Ook een wijkverpleegkundige, ouderenverpleegkundige, casemanager dementie, mantelzorgmakelaar, huisarts of praktijkondersteuner kan u hierbij helpen. Een cliëntondersteuner staat ook voor u klaar.

Het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) beoordeelt uw aanvraag en kijkt welke zorg het beste bij u past. We bespreken samen of het zorgcentrum waar u graag wilt wonen geschikte zorg kan bieden. Is dat niet mogelijk? Dan zoeken we samen naar een andere oplossing. De wachttijd hangt af van de beschikbaarheid van een geschikt appartement. 

Is er geen plek in het zorgcentrum waar u graag wilt wonen? En heeft u wel recht op zorg en kunt u niet langer thuis blijven? Dan kijken we samen naar een tijdelijke oplossing. Heeft u hierover vragen? Neem gerust contact op met het Transferpunt Zorg van Pantein via 0485-845970.

Een aantal zorgcentra van Pantein beschikt over appartementen voor echtparen. Ook voor echtparen, waarvan maar één persoon recht heeft op verblijf in het zorgcentrum, zijn er mogelijkheden om in het zorgcentrum te verblijven. Neem voor meer informatie hierover contact met ons op via tel. 0900 - 8803.

De kosten voor wonen in een zorgcentrum van Pantein worden voor het grootste deel betaald uit de Wet langdurige zorg (Wlz). U betaalt wel een eigen vergoeding. Hoeveel dat is, hangt af van uw inkomen. Het Centraal Administratiekantoor (CAK) berekent dit voor u. Voor meer informatie kunt u de rekenhulp gebruiken of bellen naar het CAK via 0800 – 0087.

Ja, als u meer zorg of ondersteuning nodig heeft, bespreken we dit met u en uw contactpersoon. Zo zorgen we ervoor dat de zorg altijd past bij uw situatie.

Voor onze zorg en diensten die we aanbieden gelden afspraken. U kunt deze lezen op de pagina ‘Algemene voorwaarden’ op onze website.

Als een bewoner overlijdt of verhuist, zorgen de mensen om hem of haar heen voor het leegmaken van het appartement. Daar krijgt u maximaal 7 dagen de tijd voor. We bespreken samen wat haalbaar is. Lukt het eerder? Dan is dat fijn. Zo kunnen we sneller een nieuwe bewoner welkom heten in het zorgcentrum.

Als iemand is overleden, kan hij of zij niet in het zorgcentrum blijven. We snappen dat dat verdrietig kan zijn. In de buurt zijn mooie uitvaartcentra waar je rustig en op een respectvolle manier afscheid kunt nemen. Daar is alles goed geregeld.

Callcenter medewerker aan de telefoon

Heeft u een vraag?

Als u zorg nodig heeft, is goede ondersteuning belangrijk. Neem contact met ons op als u advies nodig heeft, wij helpen u graag.