Direct naar inhoud
Thuiszorg & Zorgcentra
logo van Pantein
logo van Pantein

Verhuizen naar zorgcentrum Castella

Verhuist u naar een zorgcentrum? Wij ondersteunen u graag met praktische informatie en handige tips. Hieronder vindt u de veelgestelde vragen.

Medewerkster Thuiszorg en Zorgcentra Pantein in thuissituatie

Algemene informatie over wonen in een zorgcentrum

Oriënteert u zich op het wonen in een zorgcentrum van Pantein? Wij vertellen u hier graag wat meer over. Hieronder vindt u de meest gestelde vragen en antwoorden. 

Om in een zorgcentrum te wonen, kijken we of u recht heeft op zorg voor lange tijd. Hierbij houden we rekening met de Wet langdurige zorg (Wlz). Deze kunt u aanvragen bij het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ). Ook een wijkverpleegkundige, ouderenverpleegkundige, casemanager dementie, mantelzorgmakelaar, huisarts of praktijkondersteuner kan u hierbij helpen. Een cliëntondersteuner staat ook voor u klaar.

Het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) beoordeelt uw aanvraag en kijkt welke zorg het beste bij u past. We bespreken samen of het zorgcentrum waar u graag wilt wonen geschikte zorg kan bieden. Is dat niet mogelijk? Dan zoeken we samen naar een andere oplossing. De wachttijd hangt af van de beschikbaarheid van een geschikt appartement. 

Is er geen plek in het zorgcentrum waar u graag wilt wonen? En heeft u wel recht op zorg en kunt u niet langer thuis blijven? Dan kijken we samen naar een tijdelijke oplossing. Heeft u hierover vragen? Neem gerust contact op met het Transferpunt Zorg van Pantein via 0485-845970.

De kosten voor wonen in een zorgcentrum van Pantein worden voor het grootste deel betaald uit de Wet langdurige zorg (Wlz). U betaalt wel een eigen vergoeding. Hoeveel dat is, hangt af van uw inkomen. Het Centraal Administratiekantoor (CAK) berekent dit voor u. Voor meer informatie kunt u de rekenhulp gebruiken of bellen naar het CAK via 0800 – 0087.

Bekijk alle veelgestelde vragen

Algemene informatie over verhuizing in zicht

Op korte termijn verhuist u naar een zorgcentrum van Pantein. Wij vertellen u graag wat u hiervoor kunt regelen. Hieronder vindt u de meest gestelde vragen en antwoorden. 

Als u naar het zorgcentrum verhuist, vragen we u de onderstaande zaken te regelen:

  • Zorg ervoor dat u een geldig identiteitsbewijs (paspoort, rijbewijs of identiteitskaart) heeft.
  • Schrijf u in bij de gemeente waar het zorgcentrum staat. Dit hoeft niet wanneer u tijdelijk in een zorgcentrum woont.  
    Uitzondering: gaat u in zorgcentrum Norbertushof in Gennep wonen? Dan zorgt Pantein ervoor dat u binnen 5 dagen na uw verhuizing digitaal wordt ingeschreven bij de gemeente Gennep.
  • Geef uw nieuwe adres door aan uw verzekeringsmaatschappij(en) en andere belangrijke organisaties voor u.
  • Wanneer u thuiszorg kreeg, laat uw team van de thuiszorg dan weten dat de zorg (tijdelijk) stopt. Denk er ook aan gehuurde hulpmiddelen terug te brengen.
  • Regel dat uw post naar uw nieuwe adres of het adres van diegene die u helpt wordt gestuurd.
  • Laat uw familie en kennissen weten dat u verhuist naar het zorgcentrum zodat u elkaar regelmatig kunt blijven zien. 

U krijgt een eigen appartement of kamer binnen een woongroep. Dit hangt af van uw vraag aan zorg en de mogelijkheden binnen het zorgcentrum.

Uw kamer of appartement kunt u naar eigen keuze inrichten. Houd er wel rekening mee dat er voldoende ruimte voor medewerkers is om u zorg te bieden.

Als u recht heeft op ‘Zorg met behandeling’, krijgt u een hoog/laagbed, nachtkastje en kledingkast via Zorgcentra Pantein.
Voor de rest van de spullen, zoals meubels, zorgt u zelf. 
Uw kamer of appartement is voorzien van vloerbedekking en raambekleding.

Bekijk alle veelgestelde vragen

Praktische informatie tijdens wonen

Voor het wassen van uw kleding heeft u verschillende keuzes:

  • U kunt een familielid of kennis vragen om uw was te verzorgen.
  • U kunt zelf een wasserij naar keuze regelen
  • U kunt wasserij CleanLease vragen, met dit bedrijf werkt Zorgcentra Pantein samen. Medewerkers van uw zorgcentrum kunnen u informatie geven. Daarnaast kunt u meer informatie op de website van CleanLease vinden. U bepaalt zelf hoeveel was u elke maand door CleanLease laat wassen. De hoeveelheid was die u laat wassen bepaalt de hoogte van het bedrag, dat u aan de wasserij betaalt. De prijzen kunt u vinden in het informatiepakket van CleanLease. Er geldt een maximum bedrag dat u zelf voor deze was betaalt. De rest van het bedrag betaalt Pantein. Dit bedrag wordt jaarlijks aangepast en kunt u vinden op de lijst met prijzen voor extra services en diensten.

    Beddengoed, handdoeken, washandjes en theedoeken kunt u via Zorgcentra Pantein krijgen. De kosten voor het wassen van deze zaken hoeft u niet te betalen. 

Belangrijk om te weten:

  • Kosten voor het stomen van kleding betaalt u zelf en tellen niet mee voor het  maximum bedrag.
  • Indien u graag uw eigen linnengoed (zoals beddengoed, handdoeken, theedoeken)  gebruikt en u laat dit via CleanLease wassen, dan betaalt u dit zelf. Ook deze kosten tellen niet mee voor het maximum bedrag.

Als u recht heeft op zorg zonder behandeling, blijft u bij uw eigen huisarts. Heeft u recht op  ‘Zorg met behandeling’ dan neemt een specialist ouderengeneeskunde deze rol over.

U kunt zelf uw tandarts kiezen. Heeft u recht op ‘Zorg met behandeling’? Dan kunt u ook kiezen voor Pro-da, de tandarts die aan het zorgcentrum verbonden is. Uw behandeling vindt in dat geval (zoveel mogelijk) in het zorgcentrum plaats. Voor meer informatie over de dienstverlening van Pro-Da kunt u hun website raadplegen.

De specialist ouderengeneeskunde stelt samen met u, uw eerste contactpersoon en de andere zorgverleners uw persoonlijke zorg- en behandelplan op. Ook zorgt de specialist ouderengeneeskunde ervoor dat de medische zorg en behandeling goed verlopen. Als het nodig is krijgt u hulp van een diëtist, ergotherapeut, fysiotherapeut, logopedist, psycholoog of maatschappelijk werker. In uw zorgplan wordt opgeslagen welke zorgverleners verantwoordelijk zijn voor uw zorg en behandeling.

De verpleegkundige van het team waar u zorg van krijgt speelt een belangrijke rol in het organiseren van uw zorg. De verpleegkundige houdt in de gaten of het nodig is om de specialist ouderengeneeskunde of een andere behandelaar tussendoor om hulp te vragen. Ook helpt de verpleegkundige u om bijvoorbeeld de adviezen voor voeding en beweging in elke dag toe te passen.

Wij geven u graag meer informatie over de mogelijkheden voor televisie, telefoon en internet in uw appartement in zorgcentrum Castella. 

Het is afhankelijk van uw woonplek binnen Castella welke aansluiting(en)  beschikbaar zijn:

  • Bewoners die in een woongroep op een gesloten afdeling wonen, hebben alleen een Ziggo-aansluiting. Een abonnement voor tv, internet en/of  telefoon kan uitsluitend via Ziggo worden afgesloten. Uw tv dient geschikt te zijn voor digitale tv-ontvangst.
  • Bewoners van de zorgappartementen beschikken over twee soorten aansluitingen: een aansluiting van Ziggo en een glasvezelaansluiting. Beide  aansluitingen zijn geschikt om abonnementen voor tv, internet en/of telefoon af te sluiten.
    Uw tv dient geschikt te zijn voor digitale tv-ontvangst.  Hieronder vindt u meer informatie over de twee aansluitingen:

Ziggo-aansluiting

In de meterkast van ieder appartement is een aansluiting van Ziggo aanwezig.

Ziggo biedt aan cliënten van zorgcentrum Castella extra service via de zorgdesk. U kunt telefonisch contact met Ziggo opnemen via: 0800 - 7800234 of mailen met zorgdesk@ziggo.nl. Ook is er een informatiepakket te verkrijgen bij de zorgmedewerkers of locatieondersteuner van Castella.

Voor het aanvragen van een dienst heeft u uw postcode en appartementsnummer nodig. Woont u bijvoorbeeld in appartement 6.65, dan is uw adres: Cantheelen 6-65, 5431 MC CUIJK. De adrescode voor de aanbieder van de dienst is dan: 5431 MC 6-65.

Woont u op de gesloten afdeling in bijvoorbeeld kamer B, dan is uw adres te vinden op de toegangsdeur van de afdeling. Dan is uw adres bijvoorbeeld:
Cantheelen 6-83-B, 5431 MC CUIJK. De adrescode voor de aanbieder van de dienst is dan: 5431 MC 6-83-B.

Glasvezelaansluiting

In de meterkast van een zorgappartement is ook een glasvezelaansluiting aanwezig. Deze aansluiting is niet beschikbaar voor bewoners die in een woongroep op een gesloten afdeling wonen.

Diensten van KPN of soortgelijke aanbieders zijn aan te vragen op deze glasvezelaansluiting. U kunt zelf een aanbieder kiezen en sluit ook zelf een abonnement af.

Voor het aanvragen van een dienst heeft u uw postcode en appartementsnummer nodig. Woont u bijvoorbeeld in appartement 6.65, dan is uw adres: Cantheelen 6-65, 5431 MC Cuijk. De adrescode voor de aanbieder van de dienst is dan: 5431 MC 6-65

Bekijk alle veelgestelde vragen

Vrienden van Castella en De Schittering

De Vrienden van Castella en De SchitteRing zetten zich in voor het welzijn van bewoners van zorgcentrum Castella in Cuijk en De SchitteRing in Haps. Met geld van anderen (bijvoorbeeld donateurs) zorgen zij voor ontspanningsactiviteiten die lang meegaan. Zo maken zij het wonen in Castella en De SchitteRing fijner, gezelliger en prettiger.
De apparaten en materialen voor ontspanning worden samen met de zorgteams uitgekozen. Ze zijn bedoeld voor de mensen die er nu wonen én voor toekomstige bewoners.

Wilt u de bewoners van Castella (Cuijk) steunen? Maak dan uw donatie over naar:
NL46 RABO 0191 8715 32, t.n.v. Stichting Vrienden van Castella en de SchitteRing

Wilt u de bewoners van De SchitteRing (Haps) steunen? Maak dan uw donatie over naar:
NL43 RABO 0300 0763 47, t.n.v. Stichting Vrienden van Castella en de SchitteRing

De stichting is door de Belastingdienst erkend als een ANBI. Dat betekent dat uw gift aftrekbaar is bij de belasting. 

Heeft u een vraag? Bel dan naar 06 - 5370 9761.
Krijgt u geen gehoor? Spreek dan een voicemail in. De Vrienden van Castella en De SchitteRing bellen u dan later terug.

Callcenter medewerker aan de telefoon

Heeft u een vraag?

Als u zorg nodig heeft, is goede ondersteuning belangrijk. Neem contact met ons op als u advies nodig heeft, wij helpen u graag.