Voordelen samenwerking via digitale brievenbus
De digitale brievenbus van IedereenZorgt is een digitaal platform waarop mensen zich sinds 2024 kunnen aanmelden met hun zorgvraag. Via dit platform worden alle wijkzorgaanvragen centraal verzameld. De verschillende thuiszorgorganisaties in de regio werken hierin samen om te bepalen wie de zorgvraag oppakt. Een samenwerking die veel voordelen biedt voor zowel medewerkers als zorgvragers.

Beoordelen vragen
Wat is de vraag? Is het een thuiszorg vraag? Kan de gevraagde hulp geboden worden? Zo niet, zijn er alternatieven? Elke dag bekijkt de dagvoorzitter, die volgens afspraak afwisselend per thuiszorgorganisatie wordt ingezet, de binnengekomen vragen in de digitale brievenbus van IedereenZorgt. Vragen die voor 12.30 uur zijn binnengekomen, worden nog op dezelfde dag behandeld. Aanvragen die later binnenkomen, worden de volgende dag opgepakt. Deze werkwijze heeft de concurrentie tussen de thuiszorgorganisaties weg doen vallen en de onderlinge samenwerking versterkt.
Onderlinge verbinding
"Alle betrokken thuiszorgorganisaties ondervonden vergelijkbare werkproblemen, zoals capaciteits- en personeelsgebrek," vertelt Margo Nagels, wijkverpleegkundige bij Thuiszorg Pantein in de regio Gennep-Mook. "Door met elkaar in gesprek te gaan en vragen te stellen zoals ‘Hoe pakken jullie dit aan?’ ontstaat er meer onderlinge verbinding. Het is niet nodig om het wiel opnieuw uit te vinden; we hebben al veel van elkaar geleerd. Het is belangrijk om zonder schotten tussen de organisaties samen te werken en te kijken wie de beste zorg kan bieden in elke situatie."
Juiste zorg op de juiste plek
Na een eerste beoordeling van de zorgvragen die via de digitale brievenbus binnengekomen zijn, gaat een wijkverpleegkundige in gesprek met de zorgvrager en diens naasten. “Tijdens dit gesprek onderzoeken we wat er precies aan de hand is en welke hulp nodig is. Soms blijkt dat de vraag al is opgelost door een consult bij de fysiotherapeut of ergotherapeut. In andere gevallen kan dagbesteding een passende oplossing zijn. Als een zorgvrager zich niet lekker in zijn vel voelt, kan een bezoek van een vrijwilliger al uitkomst bieden. Het streven is om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen, zonder dat er direct intensieve zorg nodig is. Dit is een vorm van preventieve zorg. Er komen ook zeer regelmatig aanvragen in de digitale brievenbus binnen die niet direct thuiszorgvragen zijn. Dan kijken we wat we kunnen doen, zoals bekijken of er een dorpsondersteuner is die hulp kan bieden, of wellicht een goede buurman. Met een goede kennis van de sociale kaart kun je gemakkelijker verbindingen leggen. Het is de bedoeling dat we met z’n allen het cirkeltje rond krijgen, zodat iemand langer zelfstandig kan blijven. Het geeft me veel voldoening wanneer de juiste zorg op de juiste plek wordt geboden; dat draagt bij aan de verbetering en kwaliteit van de zorg.”

Nauwe samenwerking
Anne Beekman werkt al negen jaar als wijkverpleegkundige voor Pantein. In haar beginjaren was ze werkzaam in de regio Grave; later kwam daar ook Cuijk bij. Als wijkverpleegkundige van Pantein had ze, net als haar collega’s, altijd al een goede werkrelatie met zorgverleners van Brabantzorg en de andere betrokken thuiszorgorganisaties. “We kenden elkaar en wisten elkaar te vinden wanneer dat nodig was. Dankzij de digitale brievenbus van IedereenZorgt, is onze samenwerking nu nog nauwer geworden en hebben we dagelijks overleg.”
Bepaalde manier van rust
De zorgaanvraag die binnenkomt in de digitale brievenbus en de leverbare zorg sluiten niet altijd perfect op elkaar aan. “We hebben veel energie gestoken in het gezamenlijk ontwikkelen van een gedeelde visie op zorg. We bespreken wat we daadwerkelijk kunnen bieden en waar andere oplossingen nodig zijn. Daar staan we allemaal hetzelfde in. Deze manier van werken geeft een bepaalde rust. Je krijgt bijvoorbeeld snel inzicht in wie de juiste capaciteit heeft. We zijn verantwoordelijk voor het leveren van zorg, waardoor de werkdruk wordt gedeeld. Dit zorgt voor meer structuur in het werk.” Volgens Anne is haar werk als wijkverpleegkundige afwisselend en uitdagend. “Het werk doet er toe, dat geeft veel voldoening. Doordat je de werkomgeving, andere disciplines en zorgverleners kent, ben je echt een spil in het geheel.”