Maasziekenhuis ontvangt keurmerk Seniorvriendelijk Ziekenhuis

Publicatiedatum: 7 september 2015

Maasziekenhuis Pantein heeft het keurmerk Seniorvriendelijk ziekenhuis ontvangen. Het keurmerk bevestigt dat de zorg in het ziekenhuis is afgestemd op de wensen en behoeften van kwetsbare ouderen. Het Maasziekenhuis behoort daarmee tot een select gezelschap van 55 van de 120 ziekenhuislocaties in Nederland die het keurmerk hebben ontvangen.


Het keurmerk is in het leven geroepen door de ouderenorganisaties Unie KBO, PCOB, NOVG en NOOM met als doel de ouderenzorg te optimaliseren. Niet alleen de kwaliteit van de zorg is daarbij van belang. Getrainde ‘senior scouts’ bekeken ook of de ziekenhuizen goed bereikbaar zijn en of de inrichting is afgestemd op ouderen.

 

Erkenning goede zorg voor ouderen

Marijke Thijssen, teammanager in het Maasziekenhuis en voorzitter van de werkgroep Seniorvriendelijk, is verheugd over de toekenning van het keurmerk aan het Maasziekenhuis: “Voor onze medewerkers en vrijwilligers is dit een erkenning van de goede zorg die wij onze kwetsbare oudere patiënten bieden. Ouderenbeleid is een speerpunt is van het Maasziekenhuis. Een opname in het ziekenhuis is ingrijpend, zeker voor de oudere patiënt. Daarom doen we er alles aan om het verblijf zo aangenaam mogelijk te maken”.

 

Zorg op maat

Bijna alle verpleegafdelingen in het Maasziekenhuis namen afgelopen jaar deel aan het project Geriatrie in de Ziekenhuizen (GIDZ), de vertaling van een aantal van de Seniorvriendelijke criteria naar de praktijk. Alle opgenomen patiënten van 70 jaar en ouder worden hierbij gescreend op kwetsbaarheid. Vervolgens wordt zorg op maat gegeven. Zowel patiënten als betrokken professionals zijn positief over het GIDZ-project.

 

Goede zorg houdt niet op bij het verlaten van het ziekenhuis. De nazorg moet goed geregeld zijn.  Daar hoort bij het maken van afspraken, bijvoorbeeld met de huisarts of samenwerkingspartners van het Maasziekenhuis.

 

Prettige omgeving bevordert het herstel

Een patiënt die zich op zijn gemak voelt in het ziekenhuis, herstelt sneller. Verschillende aspecten dragen daaraan bij: medewerkers die de tijd nemen om te helpen, een vriendelijke bejegening, één aanspreekpunt en polibezoeken die op elkaar zijn afgestemd. Maar ook praktische zaken zoals duidelijke bewegwijzering, comfortabele stoelen en klokken met grote cijfers.

 

“Onlangs hebben we een huiskamer voor kwetsbare ouderen gerealiseerd”, laat Marijke Thijssen weten. “Vanaf 1 oktober nemen we deze in gebruik. Onze vrijwilligers zijn bijgeschoold, zodat ze de ouderen hier kunnen begeleiden en helpen. Zij lezen bijvoorbeeld de krant voor of doen een spelletje. In de huiskamer kunnen mensen samen zijn en samen eten. De huiselijke omgeving helpt mensen om zich op hun gemak te voelen in het ziekenhuis, wat het herstel bevordert.”